maandag 31 oktober 2011

Het belang van tekstbriefing: 12 tips

Vorige week belde een vriend. Hij was ontevreden over een tekst die hij van een tekstschrijver had gekregen. Of ik er even naar wilde kijken. Er zaten inderdaad wat stijl- en taalfoutjes in. De opbouw van het stuk was goed, het was een leuk interview en er zaten een aantal verrassende quotes in.

‘Maar dat is helemaal niet wat ik wil,’ riep vriend verontwaardigd.' Ik wilde een achtergrondartikel, geen interview! Oeps. ‘Met welke informatie heb je de tekstschrijver dan op pad gestuurd?,’ vroeg ik enigszins verbaasd. ‘Nou, gewoon,’ antwoordde hij. ‘Met de telefoonnummers van de mensen die hij moest interviewen, het aantal woorden en een deadline. Dat is toch voldoende?’

Nee dus.Vriend had een duidelijke briefing moeten geven en tekstschrijver had veel meer moeten doorvragen. Het belang van een tekstbriefing wordt vaak onderschat. Jammer, want hoe meer informatie de tekstschrijver krijgt, hoe beter aan de verwachtingen zal worden voldaan.

Ik gaf vriend daarom de volgende 12 tips mee:
1. Stel duidelijk onderwerp vast. Zet het onderwerp in een context.
2. Wat is de boodschap die de lezer straks moet onthouden?
3. Welke informatie kun je de tekstschrijver meegeven? Of moet de tekstschrijver zelf onderzoek doen?
4. In welk medium wordt tekst geplaatst?
5. Wie is de doelgroep?
6. Welke tekstvorm wil je (interview, kolom, achtergrondartikel, visiedocument, tweespraak)?
7. Welke stijl wil je?
8. Zijn er woorden, termen die er binnen de organisatie niet of juist wel gebruikt worden? Als er een stijlboek is, geef deze mee aan de tekstschrijver.
9. Hoe wil je de tekst aangeleverd krijgen (regelafstand, aantal woorden, verdeling bladspiegel)?
10. Maximum aantal woorden en, indien van toepassing, splits dit uit (kop, streamer, intro, subkop).
11. Wanneer is de deadline?
12. Geef de juiste namen en gegevens en zorg dat de mensen die benaderd gaan worden al op de hoogte gesteld zijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten